Helsebringende opphold!

Categories Blogg
FOTO: Bergesen

 

Etter drøye to uker her nede i Spania er kroppen definitivt i bedre stand, hodet mer uthvilt og humøret langt lysere. Det er ingen tvil om at det å være “klimaturist” bidrar til en bedre helsesituasjon for min del! Nå har vi vært ved Middelhavets strender i nøyaktig to uker og kost oss i deilige omgivelser. I natt vender jeg nesen hjemover, og selv om “Kong vinter” har herjet i Bergen det siste døgnet varsles det bedre vær i dagene som kommer. Er vi heldig blir april en god måned værmessig også i Bergen!

FOTO: Ingleson

 

Temperaturen i Spania har denne gangen vær høyere enn det som er normalt på denne tiden av året. Selv om det i seg kan gi grunn til ettertanke, har det blitt tid avslapning og korte gåturer. Jeg kunne nok ha brukt muligheten til å gå tur noe mer denne gangen, men jeg har iallfall kommet i gang og fått beveget meg. Restaurantbesøkene har det imidlertid blitt færre av. En merker at prisene har økt her nede. Det er blitt dyrere å leve og kronekursen går ikke lengre i vår favør. Det har allikevel blitt mye god mat og deilige desserter. For meg som stort sett lager middag hver dag er det utrolig deilig å ha ferie fra matlagingen også!

FOTO: Bergesen

 

Restaurantbesøk med smakfulle retter er definitivt ikke å forakte. Rent praktisk er jeg imidlertid kommet til et punkt der jeg igjen kan ha god nytte av å legge ut på “En kostholdsreise“. Det gjorde jeg for et par år siden, noe som ga goder resultater. Jeg trenger nemlig tid og overskudd i hverdagen for å lykkes med å fokusere på egen helse. Tid og overskudd har det definitivt skortet på det siste halvannet året. Det har altså vært godt for helsa med sol og varme, og nå er et glimrende tidspunkt å ta tak i eget kosthold og målrettet “trening”.

FOTO: Ingleson

 

Sist jeg jobbet med vektnedgang hadde jeg “drahjelp” av Frisklivssentralen i Moss. Nå ser jeg at Bergen kommune har det samme tilbudet der fokus er økt bevissthet rundt egne matvaner og mat valg. Frisklivssentralen er et lavterskeltilbud i mange kommuner som med ulike kurs motiverer til endring av levevaner og mestring av helseutfordringer i egen hverdag. Jeg har derfor kastet meg rundt og meldt på begge to denne gangen. Jeg tror nemlig at felles kunnskap og fokus på hva vi spiser samt hvor mye vi spiser kan gjøre det lettere å gjennomføre en varig kostholdsendring  praksis. Så krysser jeg fingrene for at det er ledige plasser. Et bedre resultat ev denne ferien kan en virkelig ikke ønske seg!

FOTO: Bergen kommune, Frisklivssentral

 

Dette er min hverdagsblogg. Så når tar overhånd og tankene finner veien til tastaturet lar jeg hverdag være hverdag, og tar en tur innerst i sjelen for å speile det mange kaller et liv! Nedenfor finner du linker til mere stoff om bloggen og hva jeg skriver om.

MEDLEMSGRUPPE

BLOGGSIDE

INSTAGRAM

FOTO: Ingleson
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *