Himmelske dager ved Middelhavet!

Categories Blogg
FOTO: Bergesen

 

Drøye en uke har gått siden vi landet i Malaga for et etterlengtet opphold i varmen. Å for en uke! Her er det vår og strålende sol med en temperatur en bare kan drømme om. Etter en lang og svært fuktig vinter på Vestlandet, er det som å våkne opp av vinterdvalen. Både kropp og sjel tiner sakte men sikkert opp og det kjennes ut som alle leddene smøres klar for en ny sesong.

Her nede nytes livet til fulle med mat og prat og deilige gåturer i vakre omgivelser. Naturen stråler i gult nå når Mimosaen står i full blomst. I månedene januar, februar og ut mars blomstrer Mimosatrærne langs Middelhavskysten og de gule, strålende blomstene mot det turkise Middelhavet er et fantastisk skue. Ingen ting slår imidlertid blomstringen til appelsintrærne. Duften av blomstrende appelsintrær er aldeles nydelig. Jeg kan virkelig kjenne meg igjen i oksen Ferdinan som heller ville stå under treet sitt å kjenne duften av blomstene fremfor å løpe rundt med de andre oksene.

FOTO: Bergesen

 

Jeg har lagt bak meg et litt krevende år med to flyttinger på 10 måneder. Valg av bosted er etter andre flytting helt strålende, men det må sies at det mentalt og fysisk har krevd sitt. Jeg setter derfor ekstra pris på ferieoppholdet denne gangen og føler at jeg virkelig kommer til hektene igjen. Å det er helt ideelt foran en sesong med mulighet for mer bevegelse og uteliv!

Så er det allikevel med en liten bismak når en leser avisene. Med temperaturer rundt 30 grader har flere spanske byer satt nye varmerekorder allerede i mars.  I byen Palma på Mallorca er det målt 27,3 grader mens Castellón, nord for Valencia, målte hele 30,8 grader her om dagen. Dette er det varmeste siden målingene startet for omkring 150 år siden. Det er definitivt godt for en frossen nordboer, men det skal jo ikke være sånn. Storbritannia, Irland, Frankrike og Spania konstaterte nylig at 2022 var det varmeste året som noensinne er målt. Nå er det altså tendenser til nye varmerekorder.

FOTO: Bergesen

 

Jeg er nå midtveis i ferien og nyter som sagt hver dag til fulle! Dagen i dag har jeg brukt i vakre Benahavís, en fjellandsby mellom Marbella, Estepona og Ronda, men den historien må vente til en annen dag!

Dette er min hverdagsblogg. Så når tar overhånd og tankene finner veien til tastaturet lar jeg hverdag være hverdag, og tar en tur innerst i sjelen for å speile det mange kaller et liv! Nedenfor finner du linker til mere stoff om bloggen og hva jeg skriver om.

MEDLEMSGRUPPE

BLOGGSIDE

INSTAGRAM 

3 kommentarer

3 thoughts on “Himmelske dager ved Middelhavet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *