Høsten – vakker men vond!

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

En litt dramatisk overskrift, men ganske nær sannheten allikevel. Høsten er en utrolig vakker årstid med sin fantastiske farger som jeg virkelig elsker! Før alt visner og naturen forbereder seg på en kald vinter står den i brann, sånn litt for å takke for seg! Tidligere var jeg mye ute i naturen og gledet meg over årstidens vakre farger, men etter helsa gjorde opprør blir det kun kortere turer når været tillater det. Å når sant skal sies er det litt for sjelden for det er mye regn her på Vestlandet i disse dager.

Jeg har de siste fem, seks årene vært plaget med Revmatisme og vært relativt dårlig. Det er ikke til å legge skjul på at høsten og vinteren er årstider som byr på sterkere  smerter enn eller i løpet av året. Jeg har imidlertid fått en fantastisk medisin mot sykdommen, nemlig en mild form for immunbehandling. Dette er en form for immunbehandling som brukes mot kroniske og alvorlig betennelsestilstander som blant annet revmatisme. Denne behandlingen gjør at jeg store deler av året har lite smerter. Når høsten og vintersesongen kommer, melder symptomene seg dessverre mer aggressivt enn resten av året.

FOTO: Ingleson

 

Jeg har heldigvis den fantastiske egenskapen å kunne leve i nuet og gruer meg i liten gad til det som måtte komme. Allikevel blir jeg år etter år blir  “tatt på sengen” når jeg i løpet av september kjenner at smertene blir sterkere og dagene tyngre. Jeg har jo vært “bortskjemt” noen måneder med god helse og opplever det litt som å få sykdommen på nytt igjen. Så da blir det noen uker med realitetsorientering og tilrettelegging. Da går det i ull, ull, ull og ull og varmeteppe i sengen.

Det beste er imidlertid nedtelling til høstens vitamininnsprøyting : opphold i varmere strøk! I midten av oktober, når kroppen virkelig kjenner det er forbundet med smerte å ha revmatisme, gjør jeg som trekkfuglene og flyr sørover. Et etterlengtet opphold ved Middelhavet vinker i det fjerne, så nå har jeg begynt å telle ned til vi reiser den 17. oktober. Der venter sol og en “sommervarme” akkurat som jeg elsker den på gjennomsnittlig 22 grader! Å få delt opp høsten og forvinteren er et vidunderlig privilegium for en verkende kropp!

FOTO: Ingleson

 

Dette er min hverdagsblogg. Så når tar overhånd og tankene finner veien til tastaturet lar jeg hverdag være hverdag, og tar en tur innerst i sjelen for å speile det mange kaller et liv! Nedenfor finner du linker til mere stoff om bloggen og hva jeg skriver om.

MEDLEMSGRUPPE

BLOGGSIDE

INSTAGRAM

2 kommentarer

2 thoughts on “Høsten – vakker men vond!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *