Nye grønnsaker på menyen!

Categories Blogg

Reklame | Kitchentime

FOTO: Ingleson

 

I august 2021 tok jeg tak i egen helse og startet på min egen “kostholdsreise”. Jeg er ikke av de som er påfallende opptatt av utseende utover det å kle meg i tøy som sitter pent og som jeg føler meg vel i. Jeg har alltid hatt det mange kaller ”former” og levd godt med det. Overvekt har imidlertid plaget meg mer og mer i forhold til fysisk mobilitet og en ellers krevende helsesituasjon.

Jeg var ikke ute etter å slanke meg, men jeg trengte ”et spark bak” for å bli mer mobil og få til en varig kostholdsendring. Jeg valgte derfor et lavterskeltilbud til oss som ønsker en slik livsstilsendring – Kostholdskurs hos kommunens Frisklivssentral. Dette ble en spennede reise det går an å lese mer om for de av dere som skulle være interresert!

 

“EN KOSTHOLDSREISE”

FOTO: Ingleson

 

Som resultat av denne reisen har jeg faktisk lagt om kostholdet fullstendig så jeg spiser mer og mere grønnsaker og mindre og mindre kjøtt. Selv trodde jeg ikke det var mulig fordi jeg i alle år har vært ekstremt glad i lammekoteletter og entrecóte! Helsa var imidlertid viktigere, så sakte men sikkert er det blitt mindre kjøtt, mere fisk og masse grønnsaker på menyen her i huset.

Matkassen “Hello Fresh” har vært en god hjelp på veien! Det er ikke alltid lett å både endre vaner og være kreativ i valg av nye matretter så jeg har en periode unnet meg å få spennende oppskrifter med tilhørende råvarer levert på døren! På den måten har jeg “sluppet” å brukt tiden på å finne frem nye retter enn det jeg tidligere har vært vant til å lage. Jeg synes de har hatt enkle men spennende oppskrifter og gode råvarer med masse variasjon.

SOEHNLE

 

Jeg har valgt å få levert tre måltider i uken. På den måten har kostnadene falt innenfor et budsjett vi kan leve med samtidig som jeg har tilegnet med masse kunnskap og erfaring med nye retter. Jeg har konsekvent valgt retter med fisk og mye grønnsaker fremfor kjøttretter. Dette har ført til at jeg i langt mindre grad spiser kjøtt enn tidligere. I tillegg sparer jeg på alle oppskriftene slik at de kan gi inspirasjon til et variert kosthold også på sikt.

 

FOTO: Ingleson

 

En grønnsak jeg har blitt kjent med i det siste er Pak Choy. Dette er en kålvekst som danner en bladrosett av 8 – 10 grønne blader, med en lang hvit stilk og hvite bladnerver. Den har flere navn, og kalles også for Paksoi, Bok choy og Tai tsai. Utseendet minner om kinakål og mangold, men den er lengre og løsere enn kinakål, og skiller seg fra kinakålen ved at bladene er helt jevne og runde i ytterkant. Pak choy har en søt og mild smak, og brukes både som salat og kokt/stekt grønnsak. Senest i dag serverte jeg en ren vegetarrett i heimen; Stekt sesamris med grønnsaker, sriracha majones og speilegg. En smakfull rett jeg gjerne spiser igjen!

 

Fremgangsmåte:

Gulrøtter,  pak choy, grønne bønner og vårløk – frest lett i panne med litt soyasaus over

Ris – kokt med litt buljon

Serveres med lett ristede sesamfrø, sriracha majones og speilegg!

 

FOTO: Ingleson

 

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

 

FOTO: Ingleson

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Nye grønnsaker på menyen!

  1. Spennende med grønsaker det er helt sikkert – og godt er det også 🙂 Sikkert lurt med slik matkasse… jeg har aldri hatt det selv 🙂
    Lag deg en fin fredag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *