Gi oss i dag vårt daglige brød!

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

I dag vil jeg ta deg med på en liten reise bort fra hverdagens kjas og mas, i håp om at du kan legge fra deg stresset en stund. Midt i alt dette kaoset, mellom e-poster, telefoner og endeløse gjøremål, inviterer jeg deg til å ta et øyeblikk i stillhet og ettertanke rundt en bønn som har stått seg gjennom tidene og som kan minne oss om hva som virkelig betyr noe: Fader vår-bønnen.

 

Fader vår, du som er i himmelen!

La ditt navn være hellig.

La ditt rike komme.

La din vilje skje på jorden som i himmelen.

Gi oss i dag vårt daglige brød.

Forlat oss vår skyld, som vi også forlater våre skyldnere.

Led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra det onde.

For riket er ditt, og makten og æren i evighet.

Amen

 

I kjernen av denne bønnen ligger et kraftig mantra: “Gi oss i dag vårt daglige brød.” Det kan virke som en enkel bønn om mat ved første øyekast, men det rommer så mye mer. Det er en erkjennelse av vår dype avhengighet av noe større enn oss selv – en erkjennelse av at vi er avhengige av Gud for både vår fysiske og åndelige næring.

For meg symboliserer “daglig brød” den skjønne balansen mellom det fysiske og det åndelige. Det minner oss om at livet handler om mer enn bare overlevelse – det handler om å leve fullt ut, med åpent hjerte og beriket sjel. Når vi omfavner både våre materielle og åndelige behov, opplever vi en dypere følelse av helhet og forståelse i livet.

I hverdagens travlehet blir vi ofte fanget i arbeidsrutinen – vi står overfor konstante krav om å tjene til livets opphold, bygge karriere og realisere våre drømmer. Men selv om arbeidet er viktig, føler vi av og til at det ikke er nok. Det er som om vi søker etter noe mer, noe som kan fylle de tomme hullene i våre hjerter og sjeler.

Her kommer et annet vers fra Bibelen til unnsetning: “Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som kommer fra Guds munn.” Dette verset minner oss om at vi trenger mer enn bare materielle goder for å føle oss som hele mennesker. Vi trenger åndelig næring for å føle oss som mer enn brikker i spillet om stadig økt velstand, karriere og berømmelse.

La oss ikke glemme å be om vårt daglige brød, både i form av materielle goder og åndelig innsikt. La oss være takknemlige for hver eneste velsignelse som kommer vår vei, og la oss huske at i det travle livet, er det alltid rom for stillhet og refleksjon i forbindelse med vår tro på Gud og det som er større enn oss selv.

FOTO: Canva
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *