Å gjenskape de gode minnene

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

I det siste har tankene vandret rundt fortid, nåtid og fremtid! Vi mennesker har lett for å tenke at fortiden har et sterkere grep om nåtid og fremtid enn den virkelig har. Selvfølgelig er vi alle et resultat av årene vi har levd og det vi har opplevd, men det er ikke ensbetydende med at vi er dømt til å følge den samme veien videre.

De senere årene har forskning peket på at en kan redefinere opplevelsen av fortidens grep ved å gjøre tidlige erfaringer og hendelser mindre sentrale i definisjonen av hvem vi egentlig er som mennesker og hvilke muligheter som faktisk ligger foran oss i fremtiden.

FOTO: CC0 Offentlig domene – Gratis for personlig og kommersiell bruk. Ingen attribusjon kreves

 

I et intervju på Radio Rock kommer Øde Nerdrum med nøkkelspørsmålet alle menneskemøtere burde være opptatt av:

Hva var det som skjedde i barndommen som du vil gjenskape i ditt voksne liv? Hva var bra og verdifullt? Hva var fint samtidig som noe var vondt? Hva godt kan vi forsterke sammen? Det kan være en utrolig liten del av en barndom, men noe som allikevel kan forstørres, som ikke må glemmes i alt det vonde som også kan ha skjedd.

Videre understreker han:

Jeg hiver meg ikke på tenk positivt bølgen. Dette er noe annet – å ta både sorgene, påkjenningene, sårene og skadene på alvor, men samtidig forsøke å utforske hvor og hvordan vi får kraft til å gjennomleve, leve med og bære det. På samme måte som vonde minner kan bli trigget, kan gode minner bli trigget.

(Kilde RVTS Sør)

FOTO: Ingleson

 

Noen ganger er det på tide med en “traumepratpause”. Det kan nemlig være viktig å arbeide med balansen i fokus på det smertefulle og det vakre, og hente fram ulike perspektiver ved det å leve og det å være menneske. Å ta livet på alvor, handler om å ta både det vonde og det gode på alvor.

Jeg har både gode og mindre gode minner fra barndommen. De gode minnene har jeg båret innerst inne i mitt hjerte og gjenskapt dem så ofte som mulig. For meg gjenskapes gode minner og følelse av indre ro i hovedsak ved havet og på fjellet. Da gjenkaller kroppen de gode minnene og tankene vandrer bekymringsløst omkring i nuet. All indre uro forsvinner og kroppen kjennes befriende lett ut!

 

FOTO: Ingleson

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
4 kommentarer

4 thoughts on “Å gjenskape de gode minnene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *