Bakedag hos fruen!

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

I dag er det realt “drittvær” i Bergen. Da er det bare å skalke lukene og finne på noen koselige prosjekter inne. De som kjenner meg vet at jeg alltids kan “ty til” strikketøyet, noe denne dagen i dag absolutt innbyr til. Jeg kan imidlertid ikke sitte stille i sofakroken hele dagen, så det  å ha noe annet pusle med er definitivt nødvendig!

Jeg har alltid vært glad i å lage mat. Hos meg er det stort sett bare hjemmelaget mat som serveres. Ikke alltid så store og kompliserte retter, alt fra omelett til Coq au vin kan stå på menyen til hverdags som til fest! Nå for tiden går det imidlertid meste i proteiner og grønnsaker. Noe karbohydrater spises også, da forsøksvis “sunne” brød og knekkebrød.

Vi lever i en tid der det meste av sunn mat er av det som også er dyrest å kjøpe. Selv om grønnsaker er et godt og ganske billig alternativ, er det dyrt å skulle unngå poteter, ris, pasta og pizza. Man kan si hva man vil, men det er definitivt billig og enkelt å spise usunt! Derfor er jeg utrolig glad for å kunne kose meg  med det å lage mat.

Nå har jeg “steppet up gamet” og tatt steget videre for å lære meg surdeigsbakst. I jula prøvde jeg dette for første gang og lyktes faktisk med å “dyrke” frem en kraftig starter i tillegg til å bake luftig og smakfulle julekaker. Ikke alt jeg har forsøkt meg på har vært like vellykket, men det å starte opp med surdeigsbakst har vært en utrolig spennende reise.

FOTO: Ingleson

I går forberedte jeg en surdeigstarter og skal bake surdeigsbrød av hvetemel og grovmalt spelt i dag. Jeg tenker på sikt å gå over til å bake med mest mulig spelt fordi det har et høyere proteininnhold enn hvete. Speltmel inneholder også fler viktige mineraler og vitaminer i tillegg til at glutenet i spelt er bygget opp på en bedre måte for menneskenes fordøyelse. Surdeig gir i dessuten saftigere bakst med god smak og lang holdbarhet!

Den største utfordringen med surdeigsbakst er at det tar litt lengre tid og det må planlegges. Selve arbeidsprosessen er ikke mer tidkrevende når rutinene er implementert.

Utgangspunktet for surdeigsbrødet er en surdeigskultur eller en surdeigstarter, som en lager ved å blande vann og mel. Blandingen skal så mates med mer mel og vann i omtrent en uke. Når denne blandingen står i romtemperatur blir sukkerartene gjort om til alkohol, karbondioksid, melkesyre og eddiksyre, i tillegg til nye gjærceller og melkesyrebaterier.

Jeg starter ofte på kvelden med å gjøre klar starter for å øke mengden surdeig. Det gjør jeg rent praktisk ved å  tilsette mer mel og vann i starteren for så å la det stå i romtemperatur over natten. Dagen etter, når mengden starter har doblet seg, tilsette jeg de andre ingrediensene og elte deigen godt for hånd eller med en kjøkkenmaskin.

FOTO: Ingleson

Surdeigsbrød i grytemed spert og melk

600 g vann/melk

200 g surdeig

1 ss honning

450 g mel

300 g spelt

16 g salt

Så begynner selv  jobbingen:

Deigen skal strekkes og brettes tre ganger med 30 -45 minutters mellomrom. Det er ikke veldig arbeidskrevende, bare litt “klissete”. Mens jeg venter puslerneg med andre ting. Når disse rundene er ferdig får deigen hvile litt før jeg sett i gang å forme den. Da er det nok en runde med strekking og bretting, men denne gangen på benken for å få en deig som er “stram” og holdet formen. Etter dette er gjort legges deigen i en hevekurv eller en bolle med håndkle inni. Jeg lar deigen stå en times tid på benken før den settes inn i kjøleskapet natten over. 

På den tredje dagen” tar jeg deigen ut av kjøleskapet og steker brødet i ovnen. Da får jeg et smakfullt og nystekt surdeigsbrød til lunsj!

Steking:
Sett en støpejernsgryte i ovnen og varm opp til 250˚ varmluft.
Når ovnen og gryten er godt varm, tar du gryten ut av ovnen. “Velv” så brødet over på en “Silikonmatte for grytebrød” eller et bakepapir klippet til en runding og legg brødet forsiktig ned i gryten. Ha gryten med lokk inn i ovnen igjen og stek brødet i 30 minutter.
Skru deretter ned til 225˚ varmluft, ta av lokket og stek brødet ferdig i ytterligere 10–15 minutter.
Ta brødet ut av ovnen når det er ferdig og mørkt gyllent. Legg deretter brødet på en rist og la det kjøle seg ned før du skjærer i det.

Jeg startet med mitt brød i går kveld og er nå ferdig med heveprosessen. Deigen skal inn i kjøleskapet for å stekes i morgen tidlig. For meg som har tid og ikke minst evne til å planlegge er det å bake brød på denne måten en vinn vinn situasjon. Jeg får et smakfullt brød med lang holdbarhet. Det er langt billigere enn det jeg kjøper og det er et sunt tilskudd til et kosthold med mye proteiner og grønnsaker. Hjemmebakt surdeigsbrød er altså blitt en fast del av kostholdet her i huset.

Selve jobbingen kan oppsummeres i tre punktene og er spredd over tre dager.

  • Øke mengden surdeig – kvelden dag en!
  • Blande deigen og la den gjennomgå stegene i heveprosessen – dag to!
  • Steke brødet – dag tre!
FOTO: Ingleson
2 kommentarer

2 thoughts on “Bakedag hos fruen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *