I mål med “Min kostholdsreise”

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

Jeg er overvektig, faktisk ekstremt overvektig ut fra BMI kalkulatoren. Det er for så vidt lett å konstatere ved et raskt blikk i speilet. Overvektig har jeg vært i mange år uten at det har plaget meg noe spesielt. Det har imidlertid, de siste årene, blitt så ille at det i praksis er  blitt for tungt å leve med.

Jeg er ikke av de som påfallende er opptatt av utseende utover det å kle meg i tøy som sitter pent og som jeg føler meg vel i. Jeg har alltid hatt det mange kaller ”former” og levd godt med det. Overvekten har imidlertid plaget meg i forhold til fysisk mobilitet og en krevende helsesituasjon.

FOTO: Ingleson

 

Den 31. august innlemmet jeg mine lesere om et prosjekt jeg har kalt “Min kostholdsreise”. Jeg hadde siden mars forsøkt å gå ned i vekt uten å lykkes helt. Jeg trengte derfor hjelp til å endre fokus og skaffer meg ny kunnskap for å få til en varig endring av kostholdet. Jeg var ikke ute etter å slanke meg, men jeg trengte ”et spark bak” for å bli mer mobil og få til en varig kostholdsendring.

Jeg valgte et lavterskeltilbud til oss som ønsker en slik livsstilsendring, og som går under navnet Frisklivssentralen. Her i Moss er det et tilbud som har fått veldig bra tilbakemeldinger, så jeg kastet meg ut i det.

Kurset bygget på noe så enkelt og kjedelig som Helsedirektoratets kostråd. Det var altså ingen vidunderkur men kunnskap de fleste av oss har lært om på skolen. Det stod egentlig ikke på kunnskapen, men på vanene. Jeg hadde nemlig en mistanke om at vanene mine ikke var helt i tråd med disse rådene. (U)vaner er nemlig noe av det som er vanskeligst for oss mennesker å endre!

FOTO: Ingleson

 

Kurset varte i 5 uker og det var mest opp til oss deltakere å bruke kunnskapen og det vi gikk igjennom til å endre uvaner og få et sunnere kosthold. Jeg er heldigvis av de som går helt inn i det jeg bestemmer meg for så jeg fulgte rådene. For meg handlet det i stor grad om å få i meg nok frukt og grønt hver dag og mindre fett og meieriprodukter.

Det å få i meg frukt og grønt var lettere enn jeg trodde. Det å få i seg mindre fett og meieriprodukter noe mere krevende. Jeg bestemte meg for hva som var viktig for meg å beholde for å klare en varig endring og hvordan jeg kunne redusere på andre punkt:

  1. Jeg skulle unne meg Bremyk på brødskivene, men ha magert pålegg.
  2. Jeg skulle også unne meg Kaffefløte i de to kaffekoppen jeg drikker.

I matlagingen derimot var målet å skjære ned på fettmengden, og følge rådene Helsedirektoratet gir.

 

FOTO: Ingleson

 

For meg har det på denne kostholdsreisen vært svært viktig å presisere at den handler om helsesituasjon og ikke kroppsfokus. Studier viser nemlig at dagens kroppsfokus er forbundet med alvorlig “uhelse” ogbidrar til å øke risikoen for spiseforstyrrelser, depresjon og andre psykologiske plager. 

Karbohydrater var nok det som var lettest å jobbe med.  Det er blitt til at jeg baker grovt brød. og jeg spiser i liten grad kaker og søt gjærbakst! som tilbehør middag har jeg i stor grad hatt grønnsaker, poteter eller byggrynsris og så det har funket fett! Jeg har klart å innføre fisk i kostholdet en til to ganger i uka. Utover det har jeg skåret ned på bruken av rødt kjøtt. Det har jeg kun tre ganger i uka og i mye mindre mengder enn før. Kylling har vært et utrolig godt alternativ!

FOTO: Ingleson

 

Sist men ikke minst har jeg lært å lese produktinformasjon nøye og fokusert på fettinnhold, fiberinnhold og sukker innhold i tillegg til antall kcal. Der har jeg hatt mye å lære i forhold til fettmengde. I innleggene mine får du en mer detaljert oversikt over selve prosessen!

Så hvordan har det gått?

Det har gått over all forventning. Jeg har tatt til meg kunnskapen, klart å implementere det sakte men sikkert i kostholdet på en måte jeg tror har endret vanene mine.  Så langt har jeg gått ned gjennomsnittlig 300 g i uka. Målet var å ned 10 kg fra mars og det har jeg faktisk klart! Det mest spennende er at dette er har blitt det jeg ønsket meg, en stabil kostholdsendring. Nå har jeg satt meg et nytt mål fordi det er bra for helsa mi. Jeg tror nemlig at denne kostholdsendringen kan bidra til en forsiktig vektnedgang som holder over tid!

FOTO: Ingleson

 

Tidligere blogger “Min Kostholdsreise”

En kostholdsreise nr. 6

En kostholdsreise nr. 5

En kostholdsreise nr. 4

En kostholdsreise nr. 3

En kostholdsreise nr. 2

En kostholdsreise nr. 1

FOTO: Ingleson

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
4 kommentarer

4 thoughts on “I mål med “Min kostholdsreise”

  1. Så flink du er og har vært, det er ikke bare enkelt det der, men vil man så får man til❤ Jeg heier på deg og jeg selv driver å går ned noen kilo💪

  2. Fantastiskt! Roligt att se en väg som inte innebär att man tar bort kolhydrater och maxar fett. Det är ju annars vad som är i ropet just nu. Snyggt jobbat och må väl!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *