Jeg er dritt lei Covid 19!

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

I dag kan vi lese i VG at smittetrenden er økende:

“Smittetrenden er stadig økende i Norge. Assisterende helsedirektør Espen Nakstad sier at dersom antall innleggelser også fortsetter å øke, kan totalsummen bli krevende.”   (Sitat VG idag)

og at man i Trondheim nå hever beredskapen på sykehuset til gult nivå:

“Situasjonen er nå så alvorlig at den truer pasientsikkerheten, sier sykehusdirektør Grethe Aasved i en pressemelding.”  (Sitat VG i dag)

 

FOTO: Canva

 

Jeg er ikke av de som er “koronaskeptiker” eller “vaksinemotstandere.” Derimot er jeg en av de i risikogruppa som har fått min tredje dose med vaksine. Det er jeg forøvrig utrolig takknemlig for. Jeg har så langt ikke opplev noen bivirkninger knyttet til vaksinen. Jeg er heller ikke av de som har store innvendinger mot hvordan denne epidemien er taklet. Ting kunne sikkert vært gjort annerledes, men man har gjort så godt man har kunnet.

Gjennom hele denne tiden har jeg vært av de som har vært redd for smitten og i stor grad isolert meg. Jeg har hatt mulighet for å få varer på døren og hatt noen få nære personer jeg har kunnet ha sosial kontakt med.

FOTO: Canva

 

Jeg har imidlertid sett hvilke belastning denne epedimien har hatt på samfunnet forøvrig, men mest på enslige i alle aldersgrupper. Vi mennesker er sosiale vesen og er grunnleggende avhengig av menneskelig kontakt. Mange har på tross av disse utfordringene lojalt stilt opp på dugnaden i påvente av at fler og fler innbyggere blir vaksinert slik at nære og kjære i risikogrupper i tillegg til samfunnet som helhet skal få den beste beskyttelsen vi på dette tidspunktet har.

Det er utrolig imponerende!

FOTO: Canva

 

Når jeg nå leser at tallene på smitte igjen øker kjenner jeg en viss tretthet. Når jeg så går nærmere inn i statistikk over syke, innlagte og personer som mottar respiratorbehandling pr. dags dato blir jeg skremt og ganske frustrert når vaksinasjonstallet for 2. gangsvaksinerte faktisk ligger på 3 743 139 peroner.

Skjembilde fra FHI

 

I dag ned 2. november melder  at 20 personer mottar respiratorbehandling. Det er samme antall som det gjennomsnittlig lå på november og desember i fjor.

Skjembilde fra Helsedirektoratet

 

Det er igjen, sentralt og i media, diskusjoner om man skal innføre  nye nasjonale eller lokale tiltak.Tromsø har i samarbeid med FHI utviklet følgende tretrinnsmodell som, etter min mening, ser ganske lik de vi så på samme tid i fjor.

1. Tiltak for å hindre smitte fra ukjente

  • Påbud om bruk av munnbind på offentlig sted innendørs
  • Påbud om bordplassering og bordservering på serveringssteder
  • Påbud om faste tilviste plasser på arrangementer
  • Påbud om avstand mellom deltakere på treningssentre og bassengbad
  • Påbud om faste tilviste plasser på opplevelsesaktiviteter, alternativt bruk av munnbind

2. Tiltak for å bremse smitte mellom kontakter i fritiden

  • Forbud mot turneringer i idretten (for voksne over 18 år)

Anbefalinger

  • Maksimalt 20 personer i sosiale sammenkomster i private hjem
  • Anbefalt avstand i henhold til veileder ved korøvelser og korpsøvelser

3. Tiltak for å bremse smitte på arbeidsplasser/skoler

Forskrift:

  • Innføre påbud om hjemmekontor der dette er mulig og hensiktsmessig
  • Innføre trafikklysmodellen i skoler og barnehager

Anbefalinger:

  • Økt bruk av digitale møter
  • Unngå sosiale sammenkomster på tvers av organisasjonen

Kilde VG idag.

FOTO: Canva

 

Det er da jeg kjenner på at jeg blir frustrert og rimelig lei Covid 19. Misforstå meg rett! Jeg er ikke uenig i at tiltak bør settes inn og at det lages gjennomarbeidede planer for hvordan den enkelte kommune skal møte et økt smittetrykk.  Så er det selvfølgelig slik at samfunnet i dag er langt mere åpent enn det var for ett år siden og at befolkningen tåler et slikt smittetrykk mye bedre med vaksine.

Det jeg faktisk er bekymret for er hvor effektiv denne vaksinen er, og om vi nå må leve med å vaksineres med jevne mellomrom. Mellomrom som da er langt hyppigere enn for annen vaksinering. Jeg er rett og slett bekymret for at samfunnet har fått en ny og aggressiv folkesykdom vi må leve med i lang tid fremover!

FOTO: Canva

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
6 kommentarer

6 thoughts on “Jeg er dritt lei Covid 19!

  1. Er ikke imot vaksina, har tatt 2 doser så langt, men må si at jeg begynner å bli skeptisk til å få nok en dose og så neste dose og så neste… Har tatt alle vaksiner, pluss reisevaksiner pluss tre doser HPV-vaksine i voksen alder (sterke saker det og).

    Ingen (!) har rukket å finne ut av hvor mange doser av Covid-19-vaksina kroppen tåler og hva langtids(bi)virkningene er… For ikke å snakke om denne vaksinemiksen vi har i kroppene våre fra før. Har selv barn og mann i risikogruppa, så denne tilværelsen siden 2020 har vært noe innskrenka (vi velger det selv – da FHI satser på at det går bra… stoler ikke på FHI, mistet tillitt der etter de kontrabeskjedene de kommer med – avhengig av hva som passer).

  2. Jeg er enig med deg, dritt lei hele covid’en. Gjenstår å se hvor effektiv den faktisk er, men når så mange med 2 doser vaksiner blir innlagt så kan man jo lure. Håper så klart den gir god beskyttelse, for jeg som deg har vært skikkelig bekymret for å få dette.

    Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *