Jeg får ikke sove!

Categories Blogg

Reklame | Cellbes

FOTO: Ingleson

 

Jeg er ikke av de som pleier å klage på søvnløshet. Jeg er ufør og kan hvile når det trengs uten å gå på akkord med noe. I tillegg er jeg vant til at dette med søvn kan være utfordrende. Jeg er ikke av de som sovner når hodet legges på puta. Jeg bruker som regel halvannen times tid før søvnen kommer. Derfor prøver jeg å ha såkalt god “søvnhygiene” for å ha en viss rutine på det å legge seg hver kveld.

6 tips for bedre søvn:

  • Ikke spis for sent. Fordøyelsen øker kroppstemperaturen og aktiviteten i kroppen, Det beste er å spise senest 1-2 timer før leggetid.
  • Bruk sengen kun til soving og ikke TV-titting, arbeid og annen skjermbruk. Dette gjør at sengen assosieres med søvn og ikke andre ting.
  • Sørg for å ha regelmessige sovevaner. Kroppen produserer søvnhormoner til bestemte tider på døgnet. Hvis du presser grensene og går til sengs for seint, vil du være ute av synk med kroppen.
  • Forsøk å tone ned alarmerende tanker og kjør og begrens underholdning og skjermtid rett før leggetid. Oppmerksomhet, følelser, spenning og stress stimulerer og hindrer deg i å sove.
  • Fysisk aktivitet øker behovet for søvn. samt at det å være fysisk aktiv i løpet av dagen gjør at kroppen slapper lettere av når du skal sove.
  • Alkohol er en faktor som spiller dårlig inn på søvnen. Virkningen av alkohol kan få deg til å føle deg søvnig, men søvnkvaliteten du får vil være dårlig og du vil mest sannsynlig våkne tidligere.

Kilde: Charlotte Boccara

 

 

Cellbes morgenkåpe//Cellbes morgenkåpe//Cellbes morgenkåpe//Cellbes morgenkåpe

 

Nå har altså dette med søvn, eller snarere manglende søvn, blitt en vedvarende utfordring og det har tippet over en grense der kroppen går på høygir. Litt som et overtrøtt spedbarn.  Jeg går med en vedvarende opplevelse av å være trøtt og irritabel, noe som nok merkes av de som lever med meg. Jeg opplever tretthet, konsentrasjonsvansker, humørsvingninger og liknende. Når har jeg også lest at kroppen viser mange av de samme reaksjonene som når man drikker store mengder alkohol. Det kan jeg forsåvidt  kjenne med igjen i!

 

FOTO: Canva

 

Jeg er er innforstått med at det er den eldre delen av befolkningen som er hardest rammet når det kommer til dårlig søvnkvalitet.  Eldre sover mindre og har også dårligere kvalitet på søvnen.  Mennesker er selvfølgelig forskjellige og noen trenger mer søvn enn andre. Jeg trenger definitivt over 8 timer. Mange har sagt til meg at ganske det er mye. Jeg ble derfor glad får å lese at man Ideelt sett bør man få mellom sju og ni timer med søvn hver natt.

Kilde: Charlotte Boccara

 

Jeg er heller ikke interessert i å bruke sovepiller / innsovningspiller da de er både vanedannede gjøre enn trøtt dagen derpå. Det kan selvfølgelig være et alternativ i spesielle situasjoner, men jeg tenker det er uheldig i min situasjon.  Samtidig kjennes det utrolig krevende ut å ikke sove godt over en lengre periode. Jeg har imidlertid forsøkt Melatonin, noe som i en kort periode hadde en viss effekt. Så akkurat nå er jeg relativt rådløs. Nå tikker klokken mot leggetid igjen og jeg er langt mere våken enn for to/tre timer siden.  Spenningen er derfor stor i forhold til hvor mange timers søvn det blir i natt….

 

Følg gjerne min FB gruppe;

https://www.facebook.com/groups/334892231659146

Her vil du som medlem få lettere tilgang til det som legges ut samtidig som det legges ut litt «ekstramateriale».

 

FOTO: Ingleson
2 kommentarer

2 thoughts on “Jeg får ikke sove!

  1. God morgen!
    Ja denne søvnen… så avhengig av den for at dagen skal bli god… Jeg trenger minst 7-8 timers søvn for at kroppen skal være fornøyd og uthvilt.
    det er trasig når man IKKE får den søvnen man trenger…. og man bare føler seg sliten… jeg kan ha det slik av og til… ikke ofte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *