Fire uker – fire kilo!

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

Dette med diett er en utfordring med mange nyanser. En ting er å faktisk gjennomføre det og være konsekvent, en annen ting er å oppleve reell vektreduksjon og opprettholde vekta etter man har gått på diett. For meg er alle disse tre faktorene viktig, men kanskje mest viktig er det å få til en langvarig kostholdsendring. Derfor er det viktig for meg å spise matvarer som smaker godt og som er enkle å implementere i et varig kosthold.

FOTO: Canva

 

Jeg har fått min diettplan individuelt tilpasset fra Overvektsklinikken. Utgangspunktet har vært en kartlegging av det kostholdet jeg har har hatt tidligere. Både hva jeg har spist og når på døgnet jeg har spist. Nøkkelen jeg har fått er relativ enkel men allikevel utfordrende. Jeg skal spise proteinrik mat, grønnsaker og frø, og jeg skal unngå raske karbohydrater og sukker. Det høres kanskje kjent ut, men jeg kan opprettholde en normal mengde fett.

FOTO: Canva

 

Det å spise mye proteiner og grønnsaker er i og for seg en grei tilnærming som er lett å følge opp. Selv om jeg stort sett lager mat fra bunnen har den “tradisjonelle ” brødskiven og potetene hatt en stor plass i kostholdet mitt. Jeg merket derfor fort at mye av metthetsfølelsen min er knyttet til raske karbohydrater. De to første ukene opplevde jeg å kjenne på mye sult.  Så må det innrømmes at det har vært litt mere utfordrende er å unngå deilige raske karbohydrater i form av boller og andre delikatesser, men jeg har klart det!

FOTO: Canva

 

Ellers har jeg spist endel nye matvarer jeg ikke har spist så mye av tidligere. Skyr, cottage cheese og proteinshake er blitt en større del av kostholdet for å få opp antall måltider om dagen. Jeg er nemlig av de som stort sett har spist to ganger i døgnet. Det som nok har vært det vanskeligste er å  holde med unna drikkevarer med sukker. Brus savner jeg ikke, men er nok litt for glad i eplejuice og selv om jeg kjøper kaldpresset juice er det mange sukkerbiter i en literflaske. Det går derfor mye i Farris om dagen.

FOTO: Canva

 

Resultater har imidlertid vært veldig oppmuntrende! På drøye fire uker har jeg gått ned fire kilo, og selv om det nok vil flate ut opplever jeg at det nytter og at det er relativt enkelt gjennomføre. Så tenker jeg at noe av jobben på sikt blir å gå over fra det som kjennes som en “streng diett” til en varig kostholdsendring. Med oppfølging fra Overvektsklinikken tror jeg imidlertid at muligheten for å lykkes er litt høyere. Målet mitt er å gå tilstrekkelig ned i vekt for å minske belastningen på hofter og knær og så lenge jeg våkner med smerter om natten er det litt lettere å være motivert!

FOTO: Ingleson

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Fire uker – fire kilo!

  1. Så flink du er og har vært. Og ja det er viktig med et godt kosthold for at man skal lykkes. Det sies at det tar 66 dager å lage seg nye vaner. Og jeg syntes du har godt grunnlag nå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *