Fredag og bakedag!

Categories Blogg

Reklame | Shopping 4net

FOTO: Ingleson

 

Det har gått litt i rykk og napp med meg, men stort sett baker jeg brød jevnlig. Det er godt og ikke minst sundt for kroppen! Oppskriften er enkel og grei og resultatet blir stort sett velykket. Nå har det imidlertid vært noen måneder hjemmefra for både meg og gubben så det er godt å lande litt hjemme. Gubben og jeg har bidratt til å skape et nytt og vakkert hjem for Mari og nå er vi i mål!

FOTO: Ingleson

 

Det har imidlertid ikke vært sunt kostholdet som har preget denne perioden. Derfor er det godt å komme tilbake i normal rytme noe som innebærer grovbrød, 5 om dagen og sunne middager. Heldigvis er jeg glad i å lage mat så det å få kostholdet på stell igjen er en sann glede.

Norden stekepanne 24 cm//Norden gryte 4 liter

Jeg har brukt mange ulike oppskrifter opp igjennom tiden, men endt på “Enkelt hjemmebakt brød for nybegynnere” av Bollefrua. Det bruker jeg til brød og rundstykker og får alltid et godt resultat. Ofte setter jeg deigen til kaldheving over natten så blir det ferskt bakst til lunch!

FOTO: Ingleson

 

Ingredienser:
( 2 brød)

700 gram siktet hvetemel eller speltmel
100 gram sammalt grov hvete eller spelt
100 gram sammalt grov rug
0,5 pakke tørrgjær
50 gram havregryn
50 gram sesamfrø
50 gram linfrø
7 dl godt lunkent vann
10 gram salt

Forvarm ovnen til 250 grader mens deigen hever andre gang. Sett en liten ovnsfast bolle med vann i ovnen. Etter ca 30 minutter heving setter du brødene inn, midt i ovnen på en rist, lukk ovnsdøren og skru varmen umiddelbart ned til 210 grader. Stek brødene i 40 minutter. Avkjøl brødene på rist.

(Kilde: Bollefrua)

FOTO: Astrid Hals

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *