Vellykket Bacalao

Categories Blogg
FOTO: Canva

Jeg lager all mat selv, men er ikke så veldig glad i fisk så det faller lett ut av menyen. Noe fisk er jeg imidlertid glad i og det er litt sære hverdagsretter.

Boknafisk, lettsaltet torsk og bacalao er nok noen av mine favoritter. Lettsaltet torsk går inn i hverdagsmiddagene, men boknafisk og bacalao har liksom ikke vært innenfor det jeg har tenkt går an for meg å lage. Men skal man spise fisk er det viktig å spise noe en faktisk liker. Da våkner kanskje smaken på fisk generelt og repertoaret kan utvides sakte men sikkert!

FOTO: Canva

 

Jeg tok mot til meg for et par uker siden og skulle lære meg å lage bacalao. Meny hadde klippfisk på tilbud så jeg fant en oppskrift og gikk til innkjøp av ingredienser. Alt var i hus og jeg startet med godt mot. For å gjøre den historien relativt kort, resultatet ble ikke direkte imponerende. Spiselig ja, smakfullt, nei! Men jeg gir meg ikke så lett! Jeg ville prøve på nytt, men denne gangen har jeg funnet en annen oppskrift. Vet egentlig ikke om akkurat det gjør noe forskjell, men det er lov å håpe! Klippfisken ble iallfall lagt i vann etter instruksjonen på pakken!

 

FOTO: Ingleson

 

Jeg fulgte videre oppskriften Klassisk bacalao fra Aperitif til punkt og prikke!

Poteter, løk og paprika ble skåret opp og chili ble finhakket. Jeg har imidlertid en lei tendens til å klø meg i øynene og med løk og chili på hendene blir det ofte en tårevåt fornøyelse! Etter noen meter med tørkepapir og litt snufsing ble alt lagt lagvis i kasserollen dekket med vann og tomatpure. Gryten var så klar til å kokes opp på middels varme og småkoke på svak varme en drøy time. Jeg valgte ut fra egne husmoderlige vurderinger og koke den i to timer og det ga et ypperlig resultat! Jeg tror jammen jeg kan legge til en ny rett på repertoaret! Bacalao fra Portugal med norsk klippfisk laget helt fra bunnen!

FOTO: Ingleson

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe;

https://www.facebook.com/groups/334892231659146

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwa

FOTO: Ingleson
2 kommentarer

2 thoughts on “Vellykket Bacalao

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *