Glem ikke de vakre dagene!

Categories Blogg
FOTO: Canva

I dag har rett å slett vært en strålende dag! Midt i flytteprosessen har det blitt plass til noen rolige dager og dagen i dag har gitt både hvile og noen timer i solveggen.

Endelig er jeg kommet så nære sjøen som jeg var i min barndoms lykkelige sommerferier. Jeg vokste opp på Kongsberg, mens resten av familien hadde mesteparten av sin historie fra Sandefjord. Med det fulgte en hytte min morfar i sin tid hadde bygget så alle sommerferier ble tilbragt der. Der var det i stor grad «damene» som styrte.  Min mor, min tante, min kusine og jeg tilbragte hele sommerferien der mens fedrene jobbet og holdt på med helt andre ting.

FOTO: Skjermbilde 1881

 

For meg var sommerferien et himmelrike på jord. Tryggheten og omsorgen fra min kjære tante Else ga meg et fundament som nok bar meg videre fremover i livet

Hytta lå noen få meter fra sjøen så vi kunne kaste stein i vannet fra frokostbordet. Vi hadde uendelig med tumleplass langs stranden, svabergene og opp på det lille fjellet som lå bak hytta. Hytta var mitt fristed og jeg lagret alle de gode opplevelsene i kropp og sjel.

Hytta ble solgt i 1994 så «sommerparadiset» forsvant på den tiden jeg selv fikk barn. Jeg har imidlertid alltid elsket sjøen og nytt den så ofte som mulig. I søvnen har drømmene mang en gang ført meg tilbake til hytta og de gode stundene der.

FOTO: Ingleson

Det å sitte helt stille og se ut over sjøen har alltid gitt meg fred å ro. Det er som hver celle i kroppen husker de gode stundene fra barndommen og nullstiller all annen uro og bekymring som måtte prege øyeblikket. Å våkne av bølgeskvulp, tusle ut på kjøkkenet og la blikket gli utover sjøen er for meg verdens beste medisin. Å tenk nå er jeg så heldig å oppleve det igjen. Akkurat sånn er det nemlig her vi nå har slått oss ned.

FOTO: Ingleson

 

Leiligheten er ikke så stor, men ligger rett i sjøkanten. Vi har vinduer mot sjøen i aller rom så jeg kan ligger i senga eller lage middag mens jeg ser rett ut på fjorden og øyene videre ut i havgapet. Jeg kjenner lukten av saltvann og hører båtene som kjører forbi. Rett som det er, dukker det opp en seilbåt som er ute og trimmer seilene.

FOTO: Ingleson

 

Det er riktignok brattere terreng her enn i Sandefjord, men her kan jeg igjen til gjengjeld sitte helt uforstyrret å strikke, vifte med tærne i gresset og kaste stein rett ut i havet.

FOTO: Ingleson

 

Da jeg var ung, leste jeg et dikt av Phil Bosman om viktigheten av å ta vare på de gode dagene. Det har fulgt meg resten av livet!

 

Glem ikke de vakre dagene

Når du er trett, når du har røket uklar med dine omgivelser, når du ikke vet noen råd lenger og du føler deg dypt ulykkelig, tenk da engang tilbake på de vakre dagene da du lo og danset, da du var elskverdig mot alle som et barn uten sorger.

Glem ikke de vakre dagene! Når horisonten, så langt du kan se, forblir mørk uten et tegn til lys, når hjertet ditt er fullt av sorg og kanskje bitterhet, når alt håp om ny glede og lykke tilsynelatende er forsvunnet, søk da virkelig omhyggelig i din hukommelse etter de vakre dagene, det ber jeg deg om.

De dagene da alt var godt, ingen skyer på himmelen, da det var noen som du følte deg hjemme hos, da du kunne være begeistret over den andre som nå har skuffet og kanskje bedratt deg.

Glem ikke de vakre dagene! For hvis du glemmer dem, kommer de aldri tilbake. Få helt makt over deg selv igjen. Fyll hodet ditt med glade tanker, hjertet med trang til tilgivelse, ømhet og kjærlighet, og munnen din med et smil, og alt blir igjen godt.

FOTO: Canva

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
6 kommentarer

6 thoughts on “Glem ikke de vakre dagene!

  1. For en vakker beskrivelse! Jeg hadde også mine barndoms somre ved sjøen, og når jeg mediterer og «setter meg ved en vakker plass som gir meg fred», så reiser jeg dit i tankene. Heldige du, som kan bosette deg slik! Jeg ønsker dere alt godt i deres nye hjem!

  2. Vi skal ikke glemme de vakre dagene 🙂

    Fine minner fra barndommen og voksnere liv i en herlig hytte. Synd den blei solgt.
    Men som du sier, nå er du på en måte litt tilbake til det som minner om det som var. Våkne til bølgeskvulp <3
    Lag deg en fin ny dag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *