Scones – velykket på første forsøk!

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

Jeg har alltid elsket scones og tenker det skyldes mine engelske gener. Servert med “Clotted cream” er det en sann nytelse! Scones er ofte nevnt i sammenheng med “Afternoon tea” som har blitt mer og mer vanlig også her i Norge.

Afternoon tea er et engelsk måltid som serveres på ettermiddagen, ved 4–5-tiden. Menyen består av te, sandwich, scones og kaker, og maten anrettes gjerne på serveringsfat i tre etasjer. Afternoon tea er like mye et ritual som et måltid. Tradisjonen har røtter til det engelske hoffet på 1800-tallet, og har en rekke regler for etikette knyttet til seg. Cream Tea er imidlertid den letteste varianten med te, scones, clotted cream og jordbærsyltetøy. Servert med friske jordbær, kalles denne varianten Strawberry Tea.

Jeg har i alle år vært langt over middels glad i å lage mat og bake. Jeg har imidlertid aldri kastet meg over scones, litt fordi jeg synes de jeg får servert enkelte ganger kan være i tørreste laget. Her om dagen kom jeg imidlertid over en oppskrift på siden Det søte liv som jeg av en eller annen grunn fikk lyst til å prøve. Den appellerte nok litt ufortjent til min tanke om en sunn variant av disse delikatessene så jeg bestemt meg for å kaste meg ut i det og prøve!

Grove scones med rosiner og valnøtter

 300 g hvetemel

100 g fint, sammalt rugmel

100 g sammalt spelt

4 ts bakepulver

150 g sukker

250 g smør

2 egg

2,5 dl kremfløte

250 g rosiner

200 g valnøtter

 

Egg og litt melk til pensling!

Start gjerne en time i forkant med å legge rosinene i bløt. Det er bare å ha dem i en bolle eller kjele og helle over kokende vann. La rosinene stå og trekk i det varme vannet. Etter en times tid, helles vannet av rosinene.

Bland meltypene sammen i en bolle. Tilsett bakepulver og sukker og rør godt sammen.cTilsett romtemperert, mykt smør og smuldre det i det tørre med fingrene (eller du kan bruke food processor). Visp egg og fløte lett sammen med en gaffel og ha dette i bollen med det tørre. Kna deigen raskt sammen med hendene (se tips). Det skal bli en bløt og klissete deig. Tilsett de bløte rosinene og grovt hakkede valnøtter og elt dem raskt inn i deigen.

Ha deigen på et godt melet bakebord. Klapp den lett utover med hendene og del deigen i emner, som formes til små, tykke trekanter. Legg sconesene på stekeplater. Pensle over med egg som er vispet lett sammen med litt melk. Stek sconesene midt i ovnen ved 180°C i ca. 20 minutter, til de er gylne og gjennomstekte. 

Jeg valgte å brukte foodprosessor, så jeg var litt spent på resultatet. Tilsatte nok litt mere mel til jeg synes deigen ble perfekt å forme uten at det klistret seg til benken. Jeg valgte å bruke et glass til å stikke ut  sconesene med så de ble runde. Alt i alt var oppskriften enkel å følge og resultatet ble etter min mening perfekt!

FOTO: Ingleson

 

Dette er min hverdagsblogg. Så når tar overhånd og tankene finner veien til tastaturet lar jeg hverdag være hverdag, og tar en tur innerst i sjelen for å speile det mange kaller et liv! Nedenfor finner du linker til mere stoff om bloggen og hva jeg skriver om.

MEDLEMSGRUPPE

BLOGGSIDE

INSTAGRAM 

6 kommentarer

6 thoughts on “Scones – velykket på første forsøk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *