Suppe en regntung ettermiddag!

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

Suppe når det er vått og grått ute er alltid en innertier! Da jeg åpnet kjøleskapet for å finne ut hva jeg skulle lage til middag i dag, var det ikke tvil om hvilke ingrediens som kom til å spille førstefiolin. Jeg har åpenbart handlet inn litt mer spinat enn vi har hatt bruk for, så jeg la inn et søk på nettet etter en litt lettvint oppskrift som inneholdt spinat. Valget falt til slutt på denne oppskriften  fra Ida Gran Jansen.

SPINATSUPPE

  • 2 ss smør
  • 2 ss olivenolje
  • 2 fedd hvitløk
  • 2 sjalottløk
  • 400 g fersk spinat
  • 1 ss hvetemel
  • 3 dl kremfløte
  • 4 dl vann
  • 1.5 ss flytende kyllingfond
  • 1-2 ss sitronsaft
  • 1-2 ts salt
  • 2 klyper pepper
  • 4 kokte egg

Smelt smør og olje i en kjele. Stek finhakket sjalottløk og hvitløk i 5 minutter til det har blitt gyldent og lukter himmelsk.  Ha i spinat og la spinaten “falle sammen” så den reduseres betraktelig i størrelse. Ta opp alt fra gryten (unntatt væsken) og ha det i en blender. I kjelen hvor væsken fra spinaten fortsatt er kan du vispe inn 1 ss hvetemel. La det surre på medium varme i 1 minutt før du sper ut med vann, kremfløte og flytende kyllingfond. Kok opp mens du visper ut alle klumper og la koke i 10 minutter. Hell så denne suppen over i blenderen sammen med spinaten og kjør alt sammen til en helt glatt suppe. Hell suppen tilbake i kjelen og smak til med salt, pepper og sitronsaft. Server bløtkokte egg til.

Nå skal det vel egentlig sies at jeg ikke er så glad i spinat, men jeg synes en skal bruke den maten som er i skapet. Jeg har alltid vært glad i å lage mat fra bunnen og synses det er spennende med nye oppskrifter. Supper gir en mulighet til å bruke litt forskjellig krydder som “pimper opp” smaken på noe som egentlig er litt smakløst. Jeg la derfor til litt chili i tillegg til sjalottløk og hvitløk.

FOTO: Ingleson

 

Suppen var smakfull og veldig lett å lage. Jeg synes imidlertid at det måtte litt vel mye jevning til for å få passe konsistens på suppen. Jeg er nok vant til å bruke grønnsaker med noe mere “substans” når jeg lager suppe. Kunne kanskje vært kombinert med potet for litt mer “naturlig stivelse”.

FOTO: Ingleson

 

Dette er min hverdagsblogg. Så når tar overhånd og tankene finner veien til tastaturet lar jeg hverdag være hverdag, og tar en tur innerst i sjelen for å speile det mange kaller et liv! Nedenfor finner du linker til mere stoff om bloggen og hva jeg skriver om.

MEDLEMSGRUPPE

BLOGGSIDE

INSTAGRAM 

1 kommentar

1 thought on “Suppe en regntung ettermiddag!

  1. Den suppa høres god ut! 😍 Nå kom jeg på at det er lenge siden vi har kjøpt spinat. Det er godt i wok også 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *