Surdeigsstarter dag 5

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

Jeg har altså valgt å kalle den nye starteren for “Bølla” og håper på at forsøket lykkes bedre denne gangen. Jeg har valgt en litt “sær” oppskrift med honning i publisert i MAT. Det tar noen dager å lage sin egen surdeig, men når en først har lagd én, kan den oppbevares og mates den så lenge som man ønsker.

Jeg begynte med første steg som beskrevet i oppskriften og sarteren ble satt på benken i 48 timene.

FOTO: Ingleson

 

Allerede det første døgnet var det antydninger til bobler så jeg syntes dette så lovende ut. Etter 48 timer matet jeg den som beskrevet i oppskriftens steg 2.

300 g hvetemel

1,5 dl vann, 37 grader

Rør sammen melet og vannet og rør det inn sammen med surdeigsrøra fra steg 1.Uten at det nok fikk katastrofale følger, blandet jeg den nye deigen i en ren bolle. Skal du følge Mr. Bertinet, skal du bruke både samme bolle og plastfolie i hele prosessen slik at de bakteriene som har fått liv i seg får følge deigen hele veien.

Jeg la over plastfolien igjen og lot bollen stå på kjøkkenbenken i nye 24 timer. Da jeg stor opp dagen etter hadde den virkelig våknet til liv! En “bakeklar” surdeig skal være potent, tyktflytende og full av bobler når du baker med den og det opplevde jeg definitivt at starteren min var blitt! Jeg tok lykkelig fatt på neste steg, steg 3.

FOTO: Ingleson

 

400 g hvetemel

2 dl vann, 37 grader

Ta ut 200 gram av den surdeigsstarteren som nå har stått på kjøkkenbenken i noen dager og bland den med hvetemelet og vannet i steg 3. Resten av deigen kaster du. Dekk bollen igjen med plastfolie og la den stå på kjøkkenbenken i 12 timer.

 

Så i ettermiddag har jeg satt en deig som skal heves over natten. Jeg har valgt å bruke en annen brødoppskrift. Jeg prøver meg på Linda Stuhaug sin oppskrift “Eltefritt surdeigsbrød av havre & spelt i gryte“.

 

INNGREDIENSER

7 dl lunka vatn

100 g bakeklar surdeigsstarter – evt. 1 liten ts tørrgjær

2 ts salt

50 g solsikkekjerner

50 g sesamfrø

150 g havregryn

150 g sammalt speltmjøl (eller kveitemjøl)

450 g sikta speltmjøl (eller kveitemjøl)

 

FREMGANGSMÅTE

Rør sammen vatn, surdeigsstarter, salt, solsikkekjerner og sesamfrø.

Tilsett så alt mjølet og vend godt til alt er blanda. Deiga skal vere litt klissete. Dekk til bakebollen og la deiga stå på kjøkkenbenken i 10-14 timer.

Ha mjøl på kjøkkenbenken og hell ut deiga. Strø over litt ekstra mjøl og vend rundt noken ganger så deiga ikkje er så klissete lengre og holde en rund forn. Ta så deiga over på eit bakepapir med mjøl på. Etterhev i 1-3 timer. Deiga vil flyte litt utover.

Når det er en halvtime igjen til du skal steike brødet: sett ovnen på 250 grader og ha støpejernsgryta inni ovnen. Ta så ut gryta, lemp deiga oppi og sett på lokk.

Steik brødet på 250 grader, nederste rille i 30 minutt. Ta av lokket, skru ned temperaturen til 200 grader og steik vidare i ca. 30 minutt til. Bruk gjerne steiketermometer og la brødet få en kjernetemperatur på ca 98 grader.

Velt brødet ut av gryta og avkjøl på rist. Voila! Ferskt, nydelig surdeigsbrød klart for å nytast.

 

Deigen er er rørt sammen som etter alle kunstens regler, så nå håper jeg den virkelig hever seg!

FOTO: Ingleson

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
2 kommentarer

2 thoughts on “Surdeigsstarter dag 5

  1. Jeg har aldri laget noe med surdeig… Er ikke tålmodig med ting som skal lages over flere dager og slikt… Og spiser lite brød – så jeg kjøper heller… Men baker jo boller og rundstykker og slikt da 🙂
    Det er spennende, forstår jeg, med surdeig – og det smaker godt!
    Tenker du får det til 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *