Ukeslutt – September i Oslo!

Categories Blogg
FOTO: Wikimedia Commons

Noen ganger er det deilig å være på besøk i den byen en tidligere har tilbragt store deler av voksenlivet i. Etter vi flyttet til Bergen, er Oslo blitt til en “ferieby” vi reiser til for å besøke familie og venner. På den måten får en sett byen fra et annen perspektiv enn tidligere.

Denne uka har jeg altså være turist i egen “hjemby” og kom tirsdag med fly til Gardermoen og toget videre til Oslo sentralbanestasjon. Herfra skulle jeg komme meg videre til Bislett med trikk eller buss, noe som viste seg langt vanskeligere enn jeg trodde. Ikke fordi det er så problematisk å reise kollektivt i seg selv, men fordi jeg ikke har kjørt kollektivt i Oslo på 20 år. Hvilke ruter som går hvor og fra hvilke stoppested var derfor totalt utenfor min kontroll.

Jeg prøvde derfor å laste ned et “linjekart” på mobilen for å blir klokere, men stresset som jeg var, klønete og utålmodig klarte jeg altså ikke å finne dette. Det endte derfor med at jeg gikk fra ett trikkestopp til et annet og forsøkte meg på ulike alternativer. Etter å ha gått på og av tre trikker kom jeg tilslutt til Hegdehaugsveien å derfra klarte jeg å faktisk å finne fram. Hadde jeg fått lastet ned dette kartet hadde jeg selvfølgelig satt meg på linje 17 eller 18 til Rikshospitalet!

FOTO: Linjekart Ruter

 

Etter et utrolig koselig døgn hos den yngre, som nå har blitt pendler, dro jeg til min kjære og nære venninne for noen dager med jenteprat. Det er rart å ikke bo i samme by lenger etter 36 års vennskap. Desto viktigere å holde kontakt! Den eneste ulempen etter et så langt vennskap er at vi begge faktisk må innse at vi blir eldre. Med en gjennomsnittsalder på 61 år og en litt vel skranten helse, har vi relativt rolige dager med små prosjekter sammen. Vi er som et gammelt ektepar, dog uten hverdagskrangler.  Vi har gode dager med god stemning og lutter glede!

FOTO: Ingleson/Gudmundsen

 

Så har jeg allikevel tilbragt litt tid med min kjære mann. Han har valgt å bo hos sin mor som nok koser seg med besøk av sin eldste sønn i noen dager. Jan Erik og jeg har imidlertid “spankulert” noen turer rundt i hovedstaden og torsdag var vi så heldige å nyte solen på “Rådhusbryggen”.  At kunsten er å gjøre sine gleder enkle fikk vi virkelig kjenne på denne uken. Med en kopp kaffe og en flaske Farris  satt vi i strålende solskinn å så utover en ganske rolig Oslofjord. Med Christian Radich i sikte ble det en fredfull og perfekt ettermiddag i selveste hovedstaden!

FOTO: Canva
6 kommentarer

6 thoughts on “Ukeslutt – September i Oslo!

  1. Klarer ikkje helt å dy meg da🤪 Du bodde jo utenfor Oslo noen år før dere flyttet til Bergen også🤪 Men uansett, flott at dere kan nyte å være turister i egen by🙂 Kooos dere👍

  2. Jeg er ofte turist i egen by. Altså jeg BOR her 😀 Men gjør mange av de små turist-tingene. Og finner ut av nye plasser. Blir aldri lei Oslo 🙂 Det skal ikke store happeningen til. En lur greie med å komme seg til og fra steder er å skrive inn fra og til i Ruter-appen. Eller bare gå inn på ruter.no, reiseplanlegger. Der skriver man fra og til, og så kommer tider og linjer opp 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *