Ukeslutt – Fet men fattet!

Categories Blogg
FOTO: Johansen

 

Når jeg nå setter meg ned for se hva uka faktisk har bestått i er det i hovedsak tre ting; helse, kosthold og overvekt. Spennende temaer med mulighet for mange tilnærminger og vinklinger. Det er imidlertid ikke det jeg har i tankene for tiden. Jeg er nemlig dritt lei av å være feit. Jeg er sliten og lei av å være tjukk og bruke masse mentale krefter på å forsøke å se positivt på egen kropp. Det er overhode ikke noe positivt med å være så tung. Det betyr ikke at jeg skammer meg, har dårlig selvtillit eller forakter egen kropp.

Jeg har ikke vært feit bestandig. Jeg er av de som har lagt på meg sakte men sikkert. Fra 1996 til 2006 gikk jeg opp 40 kg. Det er ikke mer enn 4 kg. pr år men ganske mye når en ser totalen. Etter 2006 har jeg holdt meg stabilt +/- 10 kg.

 

FOTO: Ingleson

 

Det er fysisk utfordrende å være overvektig. En ting er helsa, den kommer jeg tilbake til, men det er tungt. Det er tungt å være feit! I tillegg til å bære på på en “normal egenvekt” som er 56 kg for en person på 156 cm, bærer jeg hele døgnet på  50 kg ekstra. Uansett hva jeg gjør i hverdagen går jeg altså rundt med en ekstra “oppakning” på 50 kg. Det er ganske mye.I tillegg er det uhorvelig tungt og upraktisk. Ta for eksempel det å skulle knyte skoene. Hvor lett er det å stå bøyd over egne føtter med en 50 kg. sekk på ryggen? Eller det å handle? Det er ikke “kult” å gå frem og tilbake til sentrum for å handle varer eller gå rundt på på kjøpesenter med full oppakning på ryggen.

Å det hjelper ikke å  løfte på pekefingeren med formaninger om mere trim og mindre mat. Jeg er fullstendig klar over at dette er min egen skyld og mitt eget ansvar.  Det er heller ikke det det handler om. Nå er jeg nemlig kommet dit at vekta skaper så tunge ekstra utfordringer helsemessig som jeg ikke orker å leve med. Det er vondt å bevege seg og det er vond å sove nør en hele tiden må forsøke “legge fra seg bena” om natten uten å ha smerter så noe må skje!

Så nå har jeg tatt sats for å forsøke å finne en mer varig løsning på problemet. Jeg er blitt pasient ved Overvektsklinikken i Bergen og har reelt håp om å komme meg ned i vekt på en eller annen måte. Helsa mi tåler ikke mer og jeg har lyst til å bli mer aktiv i hverdagen!

FOTO: Ingleson

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *