Eltefritt surdeigsbrød av rug og hvete

Categories Blogg

 

FOTO: Canva

 

Da her surdeigen hevet over natten og litt til. Jeg er litt spent på om dette fungerer. Synes ikke deigen hadde hevet så mye, men helt klar endret konsistens. Nå bruker jeg en oppskrift som skal være eltefritt fra “Det glade kjøkken“. Jeg har pleiet surdeigstarteren min nå en uke og tok den altså i bruk i går. Jeg er litt spent på om den er “potent” nok!

Eltefritt surdeigsbrød av rug og hvete

En forutsetning for oppskriften er at du har en bakeklar surdeigsstarter. Husk derfor å mate surdeigsstarteren din på forhånd dersom du har din egen starter. Alternativt så selger Idun faktisk bakeklar surdeig i enkelte butikker, som også egner seg godt. Så hvis du er glad i eltefri bakst og surdeigsbakst, forsøk dette eltefrie surdeigsbrødet du også.

Tilberedning 20 minutter
Steketid 35 minutter
Hevetid  15 timer 

INGREDIENSER ETT BRØD

  • 300 gram hvetemel

  • 150 gram sammalt rugmel (finmalt)

  • 150 gram fullkornshvetemel eller sammalt hvete

  • 1 ts salt

  • 2 ss surdeigsstarter

  • 4,5 dl vann

Ha mel og salt i en bolle. Det ideelle er å bruke en ganske stor bolle med lokk, siden deigen skal heve seg over natten. Rør ut et par spiseskjeer bakeklar surdeigsstarter* med vann, og bland det kjapt sammen med melblandingen. Min erfaring med baking med surdeig er at deigen ofte blir mer klissete etter at den har stått og hevet, så du kan ha deigen litt mer fast enn du kanskje ellers ville hatt.

FOTO: Ingleson

 

Dekk til bollen med et lokk eller plast, og la den stå og heve i 10-12 timer på kjøkkenbenken. Strø godt med mel på et underlag, og velt deigen ut av bollen. Dersom deigen er klissete pleier jeg å ha mel på fingrene, i tillegg til at jeg strør godt over deigen. Forsøk å dra deigen utover, strø over mel, og brett deigen inn mot midten fra alle sidene. Gjenta prosessen et par ganger. Form deigen til en avlang pølse og legg den over i en bakepapirkledd brødform. Du kan også smøre formen, men jeg har bedre erfaring med bruk av bakepapir. Dekk til formen med et klede og la surdeigsbrødet og heve i 1 – 1,5 time. Skru ovnen på 240 grader, vanlig over og undervarme, når det er cirka 20 minutter igjen av hevingen. Sett brødet nederst i ovnen, og skru ned varmen til 220 grader. Sjekk brødet etter 35 minutter ved å banke litt på skorpen. Dersom det høres hult ut er det ferdigstekt. Velt brødet ut av formen og over på en rist. Avkjøles.

FOTO: Ingleson

 

Synes ikke deigen har hevet seg så mye. Den har stått i 15 timer men det er lite “bobler” i den. Brødet er imidlertid satt inn i ovnen og stekt etter alle kunstens regler. Det har hevet litt, men her har jeg definitivt noe å lære. Planen videre er å jobbe mere med starteren! Så får vi se om neste runde blir bedre.

 

DETTE ER MIN BLOGG DER JEG I LEDIGE STUNDER DELER MINE TANKER OM LIVET, DØDEN OG KJÆRLIGHETEN!

Du er velkommen til å følge min FB gruppe; 

https://www.facebook.com/groups/334892231659146 

Bloglovin;

https://www.bloglovin.com/blogs/midtveis-i-livet-21129857

Instagram;

https://www.instagram.com

YouTube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCloR8jypvqGULW5aNO-rwaw

FOTO: Ingleson
1 kommentar

1 thought on “Eltefritt surdeigsbrød av rug og hvete

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *