Langs Akerselva

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

Noen ganger i livet kan en drøy time i et hektisk hverdagsliv romme fred og ro, skjønnhet og sjelefred! Hvis en virkelig tar seg tid til være i nuet kan en sånn mulighet romme tusenvis av små sekunder med lykke!

Vi er for tiden på Østlandet, og i dag byr Oslo på en smak av sommer. Tiden østpå brukes effektivt så jeg har avtale med to nære venninner. Sånt må man prioritere de få gangene en har anledning.

FOTO: Ingleson

 

Midt mellom disse avtalene dukket det altså opp en mulighet til å tusle nedover Akerselva fra Bjølsen til Olaf Ryes plass. En tur Vår Herre åpenbart valgte å benytte som reklame for Oslobyen! Vakrere kan jeg ikke huske å ha sett Akerselva. Så er nok det en sannhet med modifikasjoner fordi sommeren vestpå har være ganske grå!

Det er mange år siden jeg gikk her sist. Jeg flyttet ut av sentrum i 2012. Oslo har definitivt endrer seg på disse ti årene og blitt en urban hovedstad med er mylder av mennesker i alle aldre fra mange forskjellige verdenshjørner. Det kjente litt som å være på storbyferie; en liten bonus midt i en hektisk hverdag!  Det er lett å forstå Lillebjørn Nilsen sin kjærlighet til Oslo.

Jeg er vokst opp med stor grad av sangglede og Lillebjørn Nilsens sanger ble både spilt og sunget titt og ofte! Han har virkelig satt spor og gitt ettertiden mange perler av noen sanger å glede seg over. Å her langs Akerselva blir jeg nettopp minnet på dette!

FAR HAR FORTALT
Lillebjørn Nilsen
Far har fortalt om byen slik den varfør bilene fylte våre gater.Den gang da luften var lyseblå og klarog fru Karlsen hadde hage med tomater!Med en sandhaug for de småder garasjen ligger nå.Jeg må gå på en asfalt som er kjedelig og grå.mens mennesket søker sin fremtid.
Men de gamle vil huske allting slik det var.De fjerne. men de gode gamle dager.Tenk alle minner som de gamle har:En togreise og en gammel slager.Et koselig hus som sto der før. En morsom radio-kåsør.Alt det som tiden hyller i sitt glemsels-slørmens mennesket søker sin fremtid.
Ja. tider skal komme. Tider skal forgå.Mye og mangt skal forandres.Noe skal vi miste. Annet skal vi få.Noen berømmes. Andre klandres.Jeg står her med min gitar.Så mange tanker som jeg har!Og jeg tror jeg tenker mest på det som tiden tarmens mennesket søker sin fremtid.
Men jeg vet en bro som er gammel. brun og stygg.På den står et skilt der du leser:«Hundrede Mand kan jeg bære paa min Rygg.men svigter om de alle marscherer.»Jeg sier: Hei. kom bli med meg!For vi kan trenge en som deg.Og leende barn skal leke i ditt spennog slippe små steiner ned i elva.Mens mennesket søker sin fremtid.

 

 

I dag tar jeg med meg dette gyllene øyeblikket og minnene fra fine sangstunder inn i Oslonatten og drømmer om en gang å flytte tilbake!

 

 

Dette er min hverdagsblogg. Så når tar overhånd og tankene finner veien til tastaturet lar jeg hverdag være hverdag, og tar en tur innerst i sjelen for å speile det mange kaller et liv! Nedenfor finner du linker til mere stoff om bloggen og hva jeg skriver om.

 

MEDLEMSGRUPPE

BLOGGSIDE

INSTAGRAM

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Langs Akerselva

  1. Å, så fine bilder! Ikke så ofte jeg savner Oslobyen, men akkurat nå føltes det akutt! Kos deg! ❤️

  2. Det er så fint langs Akerselva 🙂 Sommerbilder fra Oslo 😀
    Herlig tekst av Lillebjørn Nilsen der altså!

    Lag deg en god ny dag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *