Ovnspannekake, lettvint og godt!

Categories Blogg
FOTO: Ingleson

 

Det er ingen hemmelighet at jeg er glad i å lage mat fra bunnen. Det har jeg gjort siden jeg var 18 år, noe som snart gir meg 40 års fartstid som “kokk” i heimen.

Nå skal det sies at jeg kun er selvlært, men jeg er så heldig å ha fått god opplæring av kvinner som før 70 årene kalte seg “husmødre” med stolthet. Så er det faktisk slik i vårt hjem at jeg har ansvar for kjøkkenet mens gubben regjerer i bod og verktøykasse. Bakstreversk vil noen tenke, men praktisk for oss.

Når det gjelder kreativitet i hva som lages har det variert mye opp igjennom tiden, alt i forhold til hva jeg har orket og hatt tid til. Enkle retter som  pyttipanne av rester, omelett, pannekaker eller grøt har vært greit å ty til når når arbeidsdagene har blitt lange og tiden alt for knapp. Etterhvert har det også vært lett å ty til pasta i ulike former og variasjoner.

FOTO: Ingleson

 

Pannekaker har alltid vært en favoritt hos den yngre og da hun var barn ble det gjerne stekt opp pannekaker til henne, venner og venners venner. En litt langtekkelig og “het” jobb over stekepannene etter en lang dag på jobb. Hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg droppet all stekingen og lagd ovnspannekake. Det oppdaget jeg for et par år siden og det har definitivt falt i smak her i huset.

Ovnspannekake er en stor pannekake stekt i en langpanne i ovnen. Den inneholder gjerne litt flere egg enn i en vanlig pannekakerøre, noe som gjør at pannekaken blir ekstra luftig. Den kan lages både som middagspannekake og som søt dessert pannekake med bær. Jeg har denne gangen lagd middagspannekake med spekepølse, purre og fetaost.

FOTO: Ingleson

 

Nå som den yngre har flyttet hjemmefra, er det imidlertid gubben som smiler bredt når jeg begynner med røra og finner frem en ildfast form. Siden vi bare er to personer bruker jeg bare 2/3 av røra til middagen og sparer resten til vanlige pannekaker som deilig “kveldskos” dagen etter.

 

OPPSKRIFT TIL 4 PERSONER

Røre:

7 dl melk

4 dl mel

4 egg

0,5 ts alt

50 g smeltet meierismør

 

Fyll:

Oppskårede biter av bacon, pølser ost og litt grønnsaker

Søt med sukker, 3 ss og 4 dl friske bær.

Pisk sammen alle ingrediensene i røra i en bolle og la røren svelle i minimum 30 minutter.

Dekk langpannen med bakepapir. Legg fyllet i bunn og hell pannekakerøre oppi. Stekes på 225 grader på nederst rille i ovnen i ca. 30 minutter.

Avkjøles gjerne litt før den deles opp i serveringsklare biter.

FOTO: Canva

 

DETTE ER MIN HVERDAGSBLOGG. SÅ NÅR SKRIVELYSTEN TAR OVERHÅND OG TANKENE FINNER VEIEN TIL TASTATURET LAR JEG HVERDAG VÆRE HVERDAG, OG TAR EN TUR INNERST I SJELEN FOR Å SPEILE DET MANGE KALLER ET LIV! NEDENFOR FINNER DU LINKER TIL MERE STOFF OM BLOGGEN OG HVA JEG SKRIVER OM.

MEDLEMSSIDEN

INSTAGRAM

4 kommentarer

4 thoughts on “Ovnspannekake, lettvint og godt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *