Ukeslutt – Et liv på diett!

Categories Blogg
FOTO: Canva

 

Fredagskvelden har senket seg etter en rolig uke i heimen. Noen ganger er det utrolig god å komme hjem, la hverdagene finne sin egen rytme og kjenne at en hører til. Noe av det jeg setter mest pris på er å ha overskudd og tid til helt hverdagslige ting. Stå opp om morgenen, lese avisene, få med seg nyheter og pusle med dagligdagse aktiviteter.

FOTO: Canva

 

Å akkurat sånn har denne uken vært! Når dagene også gir rom til hjemmelaget mat og tid til  målrettet handling av matvarer for å dra nytte av ukens tilbud. Det er ikke til å komme fra at prisene på mat har økt såvidt mye at jeg forsøker å planlegge ukemenyen etter matbutikkenes tilbudsaviser. Det er imidlertid et privilegium å ha tid til å styre ukemenyen etter hva som er i sesong. Så må det imidlertid sies at de ulike butikkene stort sett reklamerer for de samme varene til omtrent de samme prisene.

FOTO: Skjermdumt “Kupp”

 

For to uker siden satt jeg ord på det å være overvektig og slite med å komme seg ned i en vekt helsa har det godt med. I innlegget “Fet, men fattet” satt jeg  ord på det faktumet at vekta skaper for store utfordringer helsemessig. Jeg har lenge vært overvektig og levd relativt godt med det. Når det blir smertefullt og fysisk begrensede er det rett og slett ikke gøy lenger. Derfor har jeg søkt hjelp på overvektsklinikken.

FOTO: Ingleson

 

Det å gå til det skrittet kan tidvis føles skambelagt, men hvis det kan gi meg et bedre liv er det definitivt verdt det. Så er det definitivt ingen kvikkfiks. Selv om det finnes medisiner og mulighet for operasjon er det å klare det meste selv for meg hovedfokus. Det betyr ikke at jeg mener medisinsk hjelp til vektnedgang er uaktuelt eller et dårlig alternativ. Jeg tenker bare at grunnlaget for all behandling er et godt kosthold. For meg betyr det i praksis en “diett” uten sukker og karbohydrater, dog ikke en ren Lavkarbodiett. Fravær av fet mat er nemlig en stor del av pakka!

FOTO: Ingleson

 

Så langt har det gått greit. Jeg må imidlertid innrømme at det å holde seg borte fra hvetemel og sukker krever viljestyrke. Det er utrolig hvor fristende hvetebakst og sjokolade er når en ikke skal ha det. Det er imidlertid en god motivasjon å jobbe seg mot mindre smerter og mer fysisk frihet. Når leddene “knirker” og knærne “streiker” er det på tide å tenke langsiktig. Jeg blåser i utseende, jeg har alltid vært fet, men jeg vil ha muligheten til å bevege meg uten smerter og unngå søvnløse netter.

FOTO: Canva

 

Frokost:

Cottage cheese/yoghurt/skyr med 1/2 eple og 6 valnøtter

Frø knekkebrød  salt pålegg med grønt

Lunch:

Proteinshake med Cottage cheese/yoghurt/skyr frø og bær

Frøknekkebrød  salt pålegg med grønt

Middag:

Fisk/kjøtt/kylling 

Grønnsaker 

Bønne/linser og andre belgfrukter

Kveldsmat:

Frøknekkebrød med salt pålegg og egg

 

FOTO: Canva

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Ukeslutt – Et liv på diett!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *